HTML

Blog Cikkek

Nincs megjeleníthető elem

Szavazás

AQUA Online Magazin

Nincs megjeleníthető elem

Apróhirdetések

Nincs megjeleníthető elem

Vega Yacht

Naptár

április 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

az első óra :)

2009.06.07. 21:16 Salupoli


A vitorlás hajó alap típusai, részei, vitorlák

A tavi vitorlázásban, legelterjedtebb vitorlások az u.n. Bermuda vitorlázattal ellátott hajók. Ez a vitorlázat orr és fővitorlából áll, alakjuk háromszögletű, a Bermuda háromszögre utalva. A vitorlázat részeit képezi továbbá az árboc, a baum, az álló és mozgó kötélzet. Az álló kötélzet az árboc függőleges helyzetét hivatott biztosítani, mig a baum rúd a fővitorla alsó élét fogja. A mozgó kötélzet további két csoportra osztható. A felhúzó és a behúzó kötelekre. A felhúzók, mint nevük is mutatja a vitorlák felhúzására szolgálnak. A behúzó kötelekkel a vitorlák nyitottsági szögét tudjuk szabályozni a hajó középvonalához képest. Vagyis ezekkel állítjuk a vitorlákat.

A vitorlás hajók alapvetően két csoportra oszthatók. Egy testű illetve több testű hajó. 
Utóbbihoz tartoznak a katamaránok és a trimaránok.

Az egytestű hajók további két fontos kategóriára oszthatók:  tőkesúlyos és uszonyos. 

Az uszonyos hajók általában kisebb maximum egy-két száz kg. súlyú hajók. Méretükből adódóan a kormányos és legénység testsúlyának nagy szerepe van a hajó stabilizálásában. A stabilitás további fontos része a hajók lapos és viszonylag széles formája. Ezek a tulajdonságok az alakstabilitásban fejtenek kis fontos hatást. Iránytartásukat, iránystabilitásukat az uszony biztosítja. 

Az egytestű hajók másik nagy csoportja a tőkesúlyos. A nagyméretű, nagy súlyú uszony itt már nem csak az oldalcsúszást csökkenti, vagyis az iránystabilitást biztosítja, hanem a hajó állékonyságát is. Mit is jelent az állékonyság: a víz alatti tőkesúly “kelj fel Jancsi” módjára igyekszik a megdőlt hajót függőleges úszáshelyzetébe visszaállítani. Ezt más néven súlystabilitásnak is nevezzük. Ezeknél a hajóknál a súlystabilitás a domináns, így az alakstabilitás elhanyagolható. Ezért formájuk jóval íveltebb, mint az uszonyos hajóké.

A vitorlázás történetét végigtekintve megállapítható, hogy a széllel hajtott vizi járműveket először helyváltoztatásra és szállításra használták. A versenyvitorlázás jóval később kezdett teret hódítani. A szabadidő sport egyre nagyobb hangsúlyt kap napjainkban. A túlhajszolt, stresszes munkahelyek, hajszolt hétköznapok után sokan döbbennek rá, hogy a túravitorlázás, mint szabadidős tevékenység mennyire rekreatív. A természethez közelkerülésnek egy olyan sajátos formája, ami semmihez sem hasonlítható. Uralni egy több tonnás hajót, megfogni, felhasználni a szél erejét, mint hajtó erőt rendkívüli dolog. Megélni egy-két vihart, vagy egy-egy gyönyörű naplementét. Végig túrázni a keleti, vagy nyugati medencét meghatározó élmény. Nem csak testet de a szellemet is nevelő és elkápráztató érzés. Mindez kiegészül a koncentrált nyugalommal, csenddel, ill. csak természetes szél és víz által keltett hangokkal. Aki mindezeket megélte, soha nem teszi fel a kérdést: Miért is szeretjük a vitorlázást?

Láng Péter

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aqua.blog.hu/api/trackback/id/tr671170089

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása