„ Tízparancsolat” az ütközések elkerülésére
1.) A bal csapáson közlekedő hajó térjen ki a jobb csapáson haladó hajónak [10. szab.]. (A hajó szélfelőli oldalának megfelelő csapáson van. [def.]).
2.) Azonos csapáson haladó, fedésben lévő hajók közül a szél feletti hajó térjen ki a szél alatti hajónak [11. szab.]. (Az a vitorlás van szél felől, amelyik közelebb van a szél felé, a széltől távolabbi hajó a szél alatti [def.]).
3.) A tisztán hátulról érkező hajó térjen ki az előtte lévőnek [12. szab.] (Egy hajó tisztán hátul van, amikor teste vagy felszerelése a másik hajó testének leghátsó pontjában, a hajó hossztengelyére mérőlegesen húzott, képzeletbeli egyenes mögött van. Ha azonos csapáson vannak, és egyik sincs tisztán hátul, akkor fedésben vannak.[def.]).
4.) Minden hajónak - az ésszerűség határain belül - el kell kerülnie a másik hajóval való érintkezést. Ennek ellenére egy útjogos hajónak nem kell cselekednie mindaddig, amíg nem nyilvánvaló, hogy a másik hajó nem tér ki és csak akkor büntetendő, ha kárt vagy sérülést okozó érintkezés történt. [14. szab.]
A Versenyszabályok az ütközések elkerülésére születtek, nem offenzív versenytaktika céljából.
5.) Egy útjogos illetve irányt változtatni szándékozó hajó mindig hagyjon időt és helyet arra, hogy a másik hajó kitérhessen.[15-16. szab.]
6.) Az a hajó, amely egy jeltől számított három hajóhossznyi távolságnál külső pozícióban van, adjon helyet a jel megkerülésére a belső pozícióban lévő hajó(k)nak. [18. szab.] (Jel egy olyan tárgy, amit a versenyutasítás szerint előírt oldalon kell elhagyni [def.]).)
7.) Az éppen fordulást végző hajó térjen ki minden olyan hajónak, amely nem fordul [13. szab.]
8.) Amely hajó feladta a versenyt, vagy nem versenyez, térjen ki a versenyben lévő hajók elől.
(Egy hajó az előkészítő jelzésétől van versenyben mindaddig, amíg célba nem ér, fel nem adja a versenyt illetve amíg a versenyvezetőség valamilyen módon nem szakítja meg a versenyt.)
9.) Ha egy hajó megsértett egy szabályt, tegye jóvá büntetéssel [Alapelv]. Útjogszabályok megsértéséért 720º-os fordulót kell tenni (két teljes fordulás vagy perdülés, [44. szab]). Pályajel érintésért 360º-os forduló a büntetés [31.2. szab.]. Durva szabálytalanság esetén ki kell állni a futamból.
10.) Jobb megadni egy elsőbbséget illetve szükség esetén vállalni egy büntetést, mint órákat tölteni az óvástárgyaláson.
A fenti 10 pont csak a tájékoztatást szolgálja, az alaphelyzetekre nyújt megoldást. A teljes és pontos szabályok (amelyek a kivételeket is tartalmazzák) a Vitorlázás Versenyszabályaiban találhatóak meg.
JÓ SZELET!
Magyar Vitorlás Szövetség