Litkey Farkas csapata idén a Lisával versenyez
Testvérünk az AQUA Magazin leült Litkey Farkassal, a 8 szoros Kékszalag győztes vitorlázóval, hogy megtudja hogyan készül a címvédésre és egyáltalán mik járnak mostanában a fejében. Íme.
A magyar vitorlázásban nem nevezhető általánosnak, hogy szponzorok biztosítsák egy csapat sikeres szereplését. Litkey Farkas 2000-től kezdve kovácsolta össze azt a társaságot, amellyel a Kékszalagon 2001-től nem talált legyőzőre. A Brokernet-Uniqa Sailing Team idén a hazai versenyek mellett nemzetközi sikerekre is vágyik. A Balatonon a Lisával, külföldön egy J24-essel versenyez a csapat.
„Tulajdonképpen 2003 óta egységes a csapat, de 2000-ben kezdett összeállni az a társaság, amelyből kialakult a 13-15 fős keret – mesélte az Aqua Magazinnak a nyolcszoros Kékszalag-elsőségével rekorder kormányos. – Ezen belül nyolc ember alkotja a magot, a tavalyi gárdából is ennyien maradtak meg. Glódi Balázs például mind a nyolc alkalommal a győztes csapat tagja volt, de a gárdát erősíti Mónus Gyula Európa-bajnok solingos is.”
Litkey emlékeztetett rá, hogy Soponyai Ábelék csapata jelentette az előzményt egy hasonló gárda felépítéséhez, ők rendelkeztek először ehhez hajóval, s készítettek honlapot is.
„Ilyen értelemben övék az elsőség, de mi csináltuk meg először jól. Mindig volt szponzor mögöttünk, aztán 2006-ban egy kikötői beszélgetésből kiindulva szállt be a Brokernet, majd tavaly az Uniqa. Hogy két szponzor együtt dolgozzon, nem az én ötletem volt, mindig nehéz két erős támogatót kiegyensúlyozni, de ezzel nekem nincs dolgom. Korábban én hiába próbáltam hasonlót, ez csak arról az oldalról működik jól. A szponzorok biztosítanak egy összeget, amelynél persze mi többet költünk, mert ki tudjuk egészíteni, a szakmai részt rám bízzák. A versenyek kiválasztása is rám tartozik, nyilván a Kékszalag meg a Bankár Kupa nagyon fontos ennek a körnek, nem lehet kihagyni, s elindulunk a nagy médiaérdeklődést vonzó viadalokon is, mint a szigetkerülő, az évadnyitó vagy a Fehér Szalag.”
Litkey szerint a szó klasszikus értelmében senki, így ő sem profi a csapatból, hiszen nem ebből élnek.
„A magyarban a profi szónak van egy másik jelentése is, ezt tekintve négyen-öten valóban profik, a liberás években többen. Egyébként szakemberekről van szó, akik a posztjukon jól megállják a helyüket. Én képzem ki őket, erre jó példa Szentpéteri Csaba, aki műkorcsolyázó volt, s nagyszerűen végzi a trapézos munkát. A fizikuma adott volt hozzá, s a csapat megszerette, ez pedig nagyon fontos, arra már a legelején rájöttem, nem jó, ha feszültség van az emberek között a hajóban. Glódi Balázs például csörlősként kezdte, aztán lépésről lépésre haladt előre, most a génua és a gennaker állítását végzi. Nálunk két-három év kell, amíg valaki a fordecken, az árboc körül dolgozhat.”
A csapat összeszervezéséért Müller Erik felel, Ormándlaky Áron végzi a technikai felkészítést.
„Én megmondom, mikor, hova, hány ember kell, s Erik küldi őket. Van egy pontrendszer, amelyen látni, ki hány versenyen vett részt, ezt figyelembe vesszük a Kékszalag-csapat összeállításánál, mert azon mindenki akar indulni. Régebben előfordult, hogy egy szerelésnél ketten álltunk ott, a Kékszalagra meg mindenki eljött.”
A csapat idén már januárban vízen volt, a J24-essel Olaszországban kezdte az idényt.
„Kéthetente utaztunk Monte Argentarióba. A versenyzésre egyrészt mindenki a szabadidejét fordítja, másrészt jórészt menedzserekről van szó, akik Rómában beültek egy internet kávézóba, s dolgoztak hat órát, szinte ugyanannyit, mint otthon.”
A csapat idén a teljesen felújított Lisa nevű vitorlással vág neki a hazai idénynek. Litkey a Lisával 2003-tól a páratlan években - amikor a Kékszalagon tiltott a trapéz(kiülőkeret)-használat - diadalmaskodott a Balatonon. Az 1997-ben Olaszországban épült Lisa 2003-ban került Magyarországra, 2007-ben jelentős átalakításon esett át, szélessége 4-ről 5 méterre nőtt, árboca másfél méterrel hosszabb lett. A hajót télen teljesen felújították, új Doyle vitorlázatot is kapott, a hajótest, a rudazat alapanyaga egyaránt karbon. A munkálatok során kiderült, hogy a hajó korát meghazudtolóan egészséges, azaz alkalmas egy újabb Kékszalag-győzelemre.
„Amennyire most látom, csalódott lennék, ha nem nyernénk az idén is, de én minden versenyre győzni megyek. Ugyanakkor Király Zsolték és Sopiék is hasonlóan készülnek, mint mi. Aztán mindig menet közben derül ki, hogy mivel lehet elégedett az ember. A tavalyi J24-es világbajnokságon, a Balatonon a rajt előtt azt mondtam volna, hogy nem fogadom el a hatodik helyet. De az utolsó nap előtt a 15. helyen álltunk, így a hatodiknak végül úgy örültem, mint majom a farkának.”